Themakamer Imago

Iedere leraar is een ambassadeur

Omtrent het imago van de leraar liggen de zaken gevoelig. In dit uur wordt er niet alleen maar gekeken naar wat er allemaal verkeerd kan gaan of is gegaan. Het doel is vooral om lessons learned op te halen. Hoe trigger je jongeren en scholieren om te kiezen voor een lerarenopleiding? Hoe bereik je verschillende doelgroepen en via welke media kun je dat aanpakken? En wie moet er eigenlijk bereikt worden? Suzanne Vos (Voion en Arbeidsmarktplatform PO), Madelon Vink (Arbeidsmarktplatform PO) en Niels Lange (OCW) nemen het woord.

Binnen het Arbeidsmarktplatform PO zijn er de afgelopen jaren meerdere campagnes omtrent het imago van de leraar uitgevoerd. “Als je jongeren wilt bereiken, doe dat dan vooral via Tiktok, snapchat en insta. Facebook zéker niet,” drukt Madelon Vink de deelnemers op het hart. Er wordt gelachen. “Welk verhaal willen we vertellen? Bij de campagne Helden voor de klas hebben we heel bewust voor ambassadeurs gekozen.” In  een nieuwe ludieke nieuwe campagne ‘’Je bent er voor de Klas” (www.voordeklasermee.nl) worden influencers ingezet om jongeren te bereiken.

Een filmpje van YouTube:

 

Ambassadeurs
Niels Lange neemt het woord: “Ik ben werkzaam voor OCW en bezig met een campagne over werken in het onderwijs. Primair is deze gericht op de huidige onderwijsprofessionals. Zoals ze zeggen: de achterdeur moet dicht, er moet minder uitstroom plaatsvinden. Dat betekent dus ook dat mensen op de werkvloer zelf trots moeten zijn!” Over de nieuwe campagne die pas in januari online gaat mag Lange alvast een tipje van sluier lichten. De titel gaat worden: Werken in het onderwijs, de baan van het leven. Ook hier wordt weer met ambassadeurs gewerkt. 

Mr Polska
De groep wordt opgesplitst. In de ene kamer wordt er gefocust op intervisie, in de andere kamer gaat meer over een plan van aanpak, waarbij de reis, de stappen, de acties, en de doelen van belang zijn. Er wordt meteen van wal gestoken: “Ik was getriggerd door dat filmpje met Mr. Polska: ik denk dat het een goede aanpak is om uit het veld de mooie dingen te laten horen.”

Vrijheid
In de andere kamer gaat het over vrijheid: moet het lerarenvak vrijer worden? “Het gaat echt steeds moeilijker worden om de jeugd op te leiden voor iets dat zo vast ligt,” zegt een van de deelnemers.“Als je eigenaarschap goed vormgeeft, dan krijgen mensen ook de ruimte om dingen te gaan doen, dingen te veranderen. Dán kun je een slag maken.” 

Positiviteit
Men is het met elkaar eens dat het beter is om echte mensen uit het werkveld als ambassadeur te nemen. Er volgen levendige gesprekken over waar een ambassadeur aan zou moeten voldoen. Langzaamaan gaat het over de vraag of niet elke leraar een ambassadeur zou moeten kunnen zijn. Hoe zou je dat kunnen bereiken? Of zoals iemand zegt: “Ga zelf eens na: wat is de toon in de lerarenkamer en hoe is die in het teamoverleg? Laten we zelf positief naar ons vak gaan kijken.

Voeg toe aan selectie