Zo winnen we de 'war on talent' in het onderwijs

Nadenken over het lerarentekort, resultaten delen, geïnspireerd raken: dat is wat het Kennisfestival Regionale Aanpak Lerarentekort vandaag voor elkaar wil krijgen. Aan de opkomst zal het in elk geval niet liggen: de zaal is goed gevuld.

De eerste persoon die dagvoorzitter Marcel Bril op het podium interviewt is Dominique van der Elst, programmaleider aanpak tekorten bij OCW. "Vorig jaar presenteerden we de subsidieregeling regionale aanpak. Het was toen spannend of er opleidingen of regionale besturen zouden inschrijven." Die spanning bleek onterecht: afgelopen jaar werd het budget twee keer verhoogd, omdat meer dan zestig regio’s aan de slag willen om het tekort aan te pakken. 

Inmiddels is de eenmalige regeling vervangen door een structurele. Elk jaar is er negen miljoen beschikbaar voor de RAL-subsidie. Er ligt een amendement voor een ophoging van de middelen met zes miljoen. 

Het valt Van der Elst op dat veel regio’s inzetten op zij-instroom en de werving daarvoor. "Maar we moeten verder gaan dan alleen werving. Hoe zorgen we dat we mensen binden en boeien? Zij-instroom is niet de enige mogelijkheid om het tekort aan te pakken, we moeten ook nadenken over behoud en anders organiseren. Houden we een leraar voor de klas, of moeten we ook kijken naar vormen van teamonderwijs?"

War on talent
Paul Baan was zij-instromer. Tijdens de bijeenkomst vorig jaar vertelde hij nog bevlogen over zijn nieuwe richting. Inmiddels staat hij niet meer voor de klas. "Het was een leerzaam en zwaar jaar. Waar ik last van had was dat ik als mens, als persoon, niet gezien werd. Ik heb me weleens kanonnenvoer voor de klas gevoeld."

Baan denkt na over wat hij kan doen met de lessen die hij leerde. "Ik kom uit de IT waar de war on talent volop gaande is. Het bedrijf waar ik werkte stuurt op werknemersgeluk en dat deed ons resultaat goed. Ik denk dat het onderwijs daarvan kan leren. Want je kunt wel sturen op onderwijskwaliteit, maar dat willen leraren ook. Dus daarop hoef je niet te micromanagen."  

Hoe ervoer hij de werkdruk? "Ik kom uit Rotterdam, waar ze zeggen: je werkt de ballen uit je broek. Nou, ik begon als meester en ik was bijna juf geworden", vervolgt hij lachend. Andere zij-instromers gunt Baan wat meer burgerlijke ongehoorzaamheid. "Conformeer je niet te snel aan de status quo."

Feyenoorders
Eric van der Wilk staat ook op het podium. Hij begon 1 oktober met een verkorte opleiding tot basisschoolleraar. "Ik lees me het apezuur en versla me helemaal suf, ik heb nog nooit zo hard gewerkt als nu. Maar het is fantastisch. Ik ben super enthousiast. Ik geef les aan vluchtelingenkinderen, aan kinderen van gescheiden ouders, aan Feyenoorders — ik ben Ajacied. En daar krijg ik energie van." 

Na deze aftrap gaan de aanwezigen naar de themakamers om aan de slag te gaan met de vraagstukken omtrent het lerarentekort.

Voeg toe aan selectie